Voordelen van populaire medicinale paddenstoelen

Doorheen de geschiedenis werden paddenstoelen erkend voor hun vele voordelen voor de gezondheid en hun fijne smaak. Van verschillende paddenstoelen weet men dat ze krachtige bestanddelen hebben die verschillende ziekten en aandoeningen bestrijden, en verschillende lichaamsfuncties bevorderen.  Ze zijn ook gekend omwille van het feit dat ze bacteriële infecties bestrijden, het immuniteitssysteem stimuleren en de toxines die in het lichaam zitten, verminderen. Ze hebben eveneens geneeskrachtige eigenschappen die het lichaam helpen om stress te vermijden. Over de jaren heen hebben wetenschappers de verschillende voordelen voor de gezondheid van deze paddenstoelen bestudeerd. Deze studies laten zien dat ze veel bestanddelen bevatten die het lichaam kunnen beschermen tegen verschillende ziekten en aandoeningen. Honderden paddenstoel soorten die antitumorale eigenschappen vertonen, die kunnen gebruikt worden om de afmeting en de groei van tumoren in het lichaam te verminderen, werden bestudeerd. Hier zijn enkele van die populaire zwammen die belangrijke medicinale voordelen bieden voor de gezondheid :

• Cordyceps – Dit type van schimmel is wezenlijk gekend om haar versterken van lichaam en geest.  Men weet ook dat ze het immuniteitssysteem bevordert en bepaalde kankers bestrijdt. Ze worden gebruikt om lymfoon vorming tegen te gaan en verminderen de symptomen van bronchitis en astma. Cordyceps versterken het uithoudingsvermogen, verbeteren de doorbloeding en stimuleren een gepaste ademhaling. Ze kunnen genuttigd worden in de vorm van thee of van poeder dan kan gemengd worden in gerechten en soepen.
  • Reishi (gesteelde lakzwam) – Ze staan bekend om het verbeteren van het geheugen, geven meer duurzaamheid aan het leven en helpen het lichaam ziekten te bestrijden. Men weet ook dat ze de hoge bloeddruk helpen beheren, de pijn bij artritis verlichten, helpen bij de behandeling van hepatitis en de energieniveaus verhogen. Omdat ze niet eetbaar zijn in verse vorm, is het meest aangewezen om ze in te nemen onder vorm van thee. Men kan er ook koffie van maken, of ze kunnen eveneens vermalen worden en gemengd met soepen.
  • Trametes (elfenbankje) – Deze type van schimmel wordt over heel de wereld verhandeld om te helpen in de genezing van kanker. Ze is vooral gekend omwille van haar antitumorale eigenschappen die versterkt worden door de combinatie met bestraling en chemotherapie. Studies tonen aan dat kankerpatiënten die Trametes nemen, een hogere overlevingskans hebben.
  • Chaga-zwam (Berkenweerschijnzwam) – Dit is het meest populaire type van medicinale paddenstoel, die op grote schaal gekend is in de kankerbestrijding. Men heeft gevonden dat Chaga de grootste hoeveelheid antioxydanten bevat, die men maar kan verkrijgen. Ze kan ontstekingen verminderen, maagklachten behandelen, en wormen uit de ingewanden verwijderen. Men heeft ook gevonden dat ze de symptomen van AIDS kan verlichten, omdat ze een krachtdadige stimulans is voor het immuniteitssysteem. Natuurlijk vindt men deze gezondheidsstimulerende voordelen ook in andere bronnen, maar de studies tonen echter aan dat deze paddenstoelen veel meer van deze voordelen bevatten. De goede bestanddelen van deze schimmels kunnen worden opgenomen via aftreksels, capsules, essences en thee. Als men ze in deze vorm nuttigt, bieden ze meer voordelen omdat ze meer geconcentreerd en samengesteld zijn, waardoor ze gemakkelijker door het lichaam worden opgenomen

U kunt meer lezen over de medicinale kracht van paddo’s op bijvoorbeeld https://www.trufflemagic.com/nl/